RSS Feed

ΑΝ ΜΗ ΤΙ ΑΛΛΟ …ΒΓΑΛΑΜΕ ΚΙ ΕΝΑΝ …ΜΠΟΣΤ.

 Η καριέρα του ως σκιτσογράφου ξεκίνησε με εικονογραφήσεις

περιοδικών και παιδικών βιβλίων.

Το πρώτο προσωπικό του βιβλίο εκδόθηκε με δικά του έξοδα

το 1945 και είχε τίτλο Ο Άγιος Φανούριος.

Βοήθημα δια την κατανόησιν των Κινέζων κλασσικών..

Γκα-τσου και Βου-Σβου-Νι.

Το 1952 έπιασε δουλειά στην εφημερίδα Καθημερινή,

την οποία τότε διηύθηνε η Ελένη Βλάχου, στην οποία

αρχικά εργαζόταν ως ταμίας και βιβλιοθηκάριος.

Το 1955 αρχίζει να εργάζεται στο περιοδικό Εικόνες 

ως εικονογράφος και χαρτογράφος.

Στη συνέχεια απασχολείται ως σκιτσογράφος

στο περιοδικό Ταχυδρόμος.

Το 1959 παρουσίασε στη στήλη του, η οποία είχε τίτλο 

Το μποστάνι του Μποστ, τους τρεις πλέον γνωστούς ήρωες του: 

Μαμά- Ελλάς, Πειναλέων και Ανεργίτσα.

Τέλος στη συνεργασία του με την Ελένη Βλάχου δόθηκε

λόγω του κειμένου Το επάγγελμα της μητρός μου (1961),

για το οποίο κατηγορήθηκε ότι είχε ξεφύγει από τα όρια

της ευπρέπειας.

Από το 1960 έως το 1963 είχε τακτικό εβδομαδιαίο σκίτσο

στην εφημερίδα Ελευθερία, ενώ από το 1963 έως το 1966

καθημερινό πολιτικό χρονογράφημα

και κυριακάτικο σκίτσο στην εφημερίδα Αυγή.

 Το 1966 άνοιξε το δικό του κατάστημα δώρων

με την επωνυμία «Λαϊκαί Εικόναι».

Διακόσμησε πάνω από 27.000 είδη δώρων,

με σκίτσα και ζωγραφιές, καθώς και

ανορθόγραφες επιγραφές, στιχάκια και αφιερώσεις.

Το 1973 δημοσίευσε αντιδικτατορικά σκίτσα και κείμενα

στα περιοδικά Αντί και Ταχυδρόμος, συνεργασία που συνεχίστηκε

και για τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης.

Η σάτιρα του στοχεύει κυρίως τον μικροαστό Έλληνα

των μεταπολεμικών δεκαετιών, τον καθωσπρεπισμό,

την ημιμάθεια  το νεοπλουτισμό, την ξενομανία,

τις έντονες ταξικές αντιθέσεις της μεταπολεμικής Ελλάδας,

καθώς και την ελληνική πολιτική ζωή.

Ο Μποστ σατιρίζει ιδιαίτερα την εξάρτηση της Ελλάδας

από τον ξένο παράγοντα, την εθνικοφροσύνη

των δεξιών κομμάτων και το θεσμό της Βασιλείας,

ωστόσο σε πολλά κείμενα διακωμωδεί

και την παράταξη της Αριστεράς, στην οποία ανήκε.

Σε πολλά από τα κείμενα του γράφει σε πρώτο πρόσωπο

ως αφηγητής, ο οποίος διηγείται κάποια εμπειρία του

και σχολιάζει δήθεν με αφέλεια τα γεγονότα.

Οι τρεις πλέον χαρακτηριστικοί ήρωες των γελοιογραφιών του

Η Μαμά Ελλάς παρουσιάζεται αρχαιοπρεπής,

αλλά φτωχοντυμένη και εξαθλιωμένη,

το ίδιο και τα δύο μικρά παιδιά, που σχολιάζουν

την επικαιρότητα με ανορθόγραφα γραμμένους στίχους.

Ένα από τα χαρακτηριστικά όλου του φάσματος του έργου του

(σκίτσα, κείμενα, ζωγραφικά και θεατρικά έργα)

ήταν ο συμφυρμός διαφόρων φάσεων της ελληνικής ιστορίας,

καθώς στο έργο του συνυπάρχουν ήρωες της αρχαιότητας,

του Βυζαντίου, του 1821, του έπους του 1940

με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή και τον Ωνάση.(Βικιπαιδεια)

Σ ένα από τα διαχρονικά επίκαιρα θέματά

που αναδείκνυε, ζωγράφισε τον κυβερνήτη

του ιστιοφόρου «Ζάλονγκον» πρωθυπουργό

Γεώργιο Παπανδρέου ( τον..παππου της¨οικογενειας¨)

να ταξιδεύει στη Γερμανία για να …ζητήσει δάνειο.

Στο περιθώριο του γραμματοσήμου

αναγράφεται τραγουδάκι,

του οποίου οι στίχοι έχουν ως εξής

(με την …ορθογραφία παντα του Μποστ):

 

«Πάμε στο άγνωστο για μάρκα με ελπίδα

– να ζητιανέψουμε σε τόπους μακρυνούς

– να ορθοποδήσουμε πριν έρθη καταιγίδα

– και αμνηστέβουμαι κε άλλους Γερμανούς

-Σκίσον πλοίον τας θαλάσας

– εις την Μπον να είμε φτάσας

– Σκίσον τα νερά προπέλαι

 Αραχνιάσαν αι μασέλε».

 

Σήμερα συμπληρώνονται 27 χρόνια από τον θάνατο

του μοναδικού αυτού καλλιτέχνη που συντρόφεψε

μια γενιά ελλήνων με τον «Πειναλέοντα» και

την «Ανεργίτσα», δύο αλησμόνητους αντι-ήρωες,

παιδιά της μετεμφυλιακής και φτωχής ψωροκώσταινας.

 

 Σε μια εποχή που η χώρα είναι ξανά «πανί με πανί»,

στα ταμεία δεν υπάρχει σάλιο,

ο Πειναλέον και η Ανεργίτσα ζουν πάλι ανάμεσά μας

 και ένας λαός κοιτά με αγωνία προς… Γερμανία,

ο Μποστ εμφανίζεται επίκαιρος όσο ποτέ.

Εκτυφλωτικά ανορθόγραφος μέσα σε μια

 Γενικευμένη Κοινωνική Και Οικονομική Ανορθογραφία 

με μια  γλώσσα που

«κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει»,

καυτηριάζει όχι μόνο την κοινωνία της εποχής του

αλλά και τη σημερινή.

Την δική μας Ελλάδα…του Νιμοϋ

και του…καπταιν Κερκ…Χαιρετε..

 

About kosmaser

Η ασθένεια είναι ο..κανόνας ! Η υγεία η εξαίρεση ! Η θεραπεία άθλος..και η ίαση ο τελικός μας σκοπός..

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: