RSS Feed

Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ…ΕΙΝΑΙ ΤΕΛΙΚΑ ΤΟ…ΟΠΙΟ ΤΟΥ ΛΑΟΥ;

Διαβαζω μιαν ενδιαφερουσα συνεντευξη στην «Κ» της συμπαθους Σώτης..Τριανταφύλλου.


Palmografos.com – Σώτη Τριανταφύλλου: «Αδικία επικών διαστάσεων ο θάνατος…» – 

Γιατί είστε τόσο αρνητική στην προοπτική δημιουργίας τεμένους

στην Αθήνα;

Μια σύγχρονη Δημοκρατία δεν θα έπρεπε να επιτρέπει

τη θρησκευτική πρακτική στους πιστούς όλων των θρησκειών;

– Οι μουσουλμάνοι οδηγούν τις ευρωπαϊκές Δημοκρατίες

στην οπισθοδρόμηση.

Ενώ είχαν γίνει βήματα στην κατεύθυνση

της εκκοσμικευμένης δημοκρατίας, η παρουσία τους

-συχνά υπερβολικά πιεστική για τους αυτόχθονες

πληθυσμούς όπως εδώ στην Αγγλία-

δημιουργεί ανάγκες θρησκευτικού τύπου

οι οποίες είχαν, σε μεγάλο βαθμό,

αρθεί από το νεωτερικό δημοκρατικό πνεύμα.

Τα τζαμιά ήταν παταγώδης αποτυχία σε όλες

τις δυτικές χώρες:

έγιναν φυτώρια εξτρεμισμού, συνέβαλαν

στην απομόνωση των μεταναστευτικών κοινοτήτων

και εμπόδισαν την ενσωμάτωσή τους

στον κοινωνικό κορμό.

Το Ισλάμ, όπως ο χριστιανισμός πριν από τον Διαφωτισμό, είναι παράγοντας καθυστέρησης και δεν πρέπει να ευνοείται.

Η θρησκεία θεωρείται ιδιωτικό ζήτημα

στις δυτικές Δημοκρατίες

― πιστεύω ότι δεν πρέπει να υποχωρήσουμε σ’ αυτό.

Το κτίσιμο τζαμιών θα προκαλέσει αναβίωση

του χριστιανικού φονταμενταλισμού,

πολιτιστικό εθνικισμό και, οπωσδήποτε, όλο και

πιο θεαματική παρουσία των τρελών του θεού

κάθε απόχρωσης.

Ενα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα του ανθρώπου στη Δύση

ήταν η απελευθέρωση από τον φανατισμό

και τη θρησκεία

― τώρα βαδίζουμε προς τα πίσω.

Οι θρησκείες που δεν έχουν πλαισιωθεί από κοινωνικό

συμβόλαιο και που απειλούν να μετατρέψουν

το δημοκρατικό δίκαιο σε θεοκρατικό

πρέπει να αναχαιτιστούν.

Το ότι οι δυτικές χώρες δεν διέκριναν τη διαφορά

μεταξύ θρησκευτικής ελευθερίας

και θεοκρατικού πειρασμού είναι κρίμα για όλους

τους πολίτες, όχι μόνον για τους κοσμικούς

και άθρησκους σαν εμένα.

Τέλος, αν έχει κάποια σημασία, πιστεύω ότι

δεν πρέπει να ξοδεύεται ούτε ένα ευρώ για τη θρησκεία.

Ούτε μισό ευρώ.

Το έχω επαναλάβει πολλές φορές και θα το επαναλάβω

όσες χρειαστεί:

η θρησκεία είναι το όπιο του λαού.

Σταματώ εδώ αν και θα μπορούσα να συνεχίσω!

Ισως μετανιώσατε που με ρωτήσατε.

Η Σώτη Τριανταφύλλου είναι ιστορικός και συγγραφέας. Γεννήθηκε στην Αθήνα (Φωκίωνος Νέγρη) το 1957 από γονείς γιατρούς.

Το 1980 αποφοίτησε από το Φαρμακευτικό τμήματης ΦΜΣ (Καποδιστριακό Παν/μιο).

Συνέχισε τις σπουδές της σε διδακτορικό επίπεδο

(Αμερικανική Ιστορία και Πολιτισμός στην Ecole des Hautes Etudes en Sciences Socialesστο

Παρίσι με καθηγητή τον Marc Ferro και Ιστορία των Αμερικανικών Πόλεων με καθηγητή Jean Heffer στο New York University).

Έχει ειδικευτεί στις αμερικανικές υποθέσεις και στον Ψυχρό Πόλεμο.(Βικιπαιδεια)

Μεχρις εδώ, όλα καλα. Διαβασαμε μιαν εποψη, που έχει ισχυρα ερεισματα στην επιχειρηματολογία της.

Για να μπορέσουμε όμως να σχηματίσουμε μια..σφαιρική άποψη,

καλο θα ηταν να δούμε και τι λέει ο πολυγραφώτατος,

με παγκόσμια αναγνωριση¨εμπειρικός¨Θεολόγος Μητροπολίτης Ναυπάκτου

για το θεμα της θρησκειας..

Λέει ο Μητροπολίτης Ναυπακτου…

Οἱ θρησκεῖες συνδέονται στενά μέ τήν μαγεία,

(ὡς ἐξευμένιση τοῦ Θεοῦ), τήν δεισιδαιμονία

(ὡς ταύτιση τοῦ Θεοῦ μέ τήν κτίση),

ὅπως τό βλέπουμε στόν πανθεϊσμό,

καί τόν μυστικισμό

ὡς ἐπαναφορά τῆς φύσει ἀθανάτου ψυχῆς

στόν ἀγέννητο κόσμο τῶν ἰδεῶν

ἀπό τόν ὁποῖον ἐξέπεσε, ὅπως τό βλέπουμε

στόν πλατωνισμό καί τόν νέοπλατωνισμό.

Ἀντίθετα, ὁ Χριστιανισμός παρουσιάσθηκε,

καί σήμερα παρουσιάζεται ὅταν λειτουργῆ σωστά,

ὡς Ἐκκλησία, ὡς ἑνότητα Θεοῦ καί ἀνθρώπων,

ὡς ἐλευθέρωση ἀπό τήν μαγεία,

τήν δεισιδαιμονία καί τόν μυστικισμό,

ὡς φιλοθεΐα καί φιλανθρωπία.

Πάντως, ἡ λέξη θρησκεία,

πού κατά πᾶσα πιθανότητα προέρχεται ἀπό

τό ρῆμα θρώσκω πού σημαίνει ἀνεβαίνω,

δηλώνει τήν σχέση τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεό καί

οἱ θρησκευόμενοι ἑνώνονται μεταξύ τους,

προκειμένου νά ἐκφράζουν τήν ἴδια πίστη

στόν ἕνα Θεό, ὅπως τόν ἐκλαμβάνει κάθε θρησκεία.

Συνεπάγεται ὅτι μποροῦν νά ἀναπτυχθοῦν

κλειστές ὁμάδες μέ ἴδια πίστη καί λατρεία,

μέ ἴδια ἰδεολογία καί πολλές φορές κοινή ἰδεοληψία

πού ἐπηρεάζουν καί τίς κοινωνικές καταστάσεις.

βία διακρίνεται σέ διάφορα εἴδη

θρησκευτική, κοινωνική, ψυχολογική–

καί πάντοτε χρησιμοποιεῖ φυσική ἤ τεχνική δύναμη,

προκειμένου νά κυριαρχήση

πάνω στούς ἀνθρώπους καί τελικά στίς κοινωνίες.

Καί οἱ δύο αὐτές καταστάσεις

–θρησκεία καί βία– μποροῦν νά ἐνεργοῦν

ἀνεξάρτητα μεταξύ τους, ἀλλά καί

νά συνδέωνται στενά.

θρησκεία μπορεῖ νά θεωρηθῆ

ὡς «ὄπιο τοῦ λαοῦ»,

μέ ἀποτέλεσμα νά ἀποχαυνώνη τούς ἀνθρώπους,

ὅπως συμβαίνει στίς κατώτερες θρησκεῖες,

ἀλλά μπορεῖ καί νά τούς ἐξευγενίζη

ἤ νά τούς ἐκπολιτίζη,

ὅπως γίνεται μέ τίς ἀνώτερες θρησκεῖες.

Ἀλλά καί ἡ βία μπορεῖ νά λειτουργῆ θετικά,

ἀπό τήν ἄποψη ὅτι ἀσκεῖται ἐναντίον

τῶν προσωπικῶν παθῶν, ἐνδέχεται ὅμως

νά ἐξελίσσεται σέ καταστροφή τῆς κοινωνίας,

νά γίνη μιά ἐπικίνδυνη κατάσταση

γιά τούς ἀνθρώπους.

Ἔτσι, δέν μπορεῖ κανείς νά βλέπη αὐτά τά γεγονότα

–θρησκεία καί βία– πάντοτε ἀρνητικά,

ἀφοῦ ὑπάρχουν καί θετικά στοιχεῖα,

ἀπό τήν ἄποψη ὅτι θρησκευόμενος

πού θέλει νά ἑνωθῆ μέ τόν Θεό, βιάζει

τόν ἑαυτό του γιά νά ὑπερβῆ τίς φυσικές ὁρμές του

καί νά ἀνυψωθῆ σέ ἄλλο ἐπίπεδο.

Τελικά, ἡ θρησκεία καί ἡ βία εἶναι

δύο ἐκρηκτικές δυνάμεις

πού ὅταν ἑνωθοῦν μεταξύ τους

καί ἐκδηλωθοῦν ἀρνητικά,

δημιουργοῦν τρομακτικές καταστάσεις.

Τό χειρότερο εἶναι, ὅταν αὐτές

οἱ δύο δυνάμεις κατευθύνωνται

ἀπό ἄλλες ἐξωγενεῖς δυνάμεις,

ὅπως εἶναι ἡ πολιτική, ὁ ἐθνοφυλετισμός

ἤ ἄλλες ἐνδογενεῖς δυνάμεις,

ὅπως εἶναι ἡ σχιζοφρένεια, ἡ παράνοια

καί οἱ διπολικές συμπεριφορές.

Μέσα στά πλαίσια αὐτά ἐντάσσονται

οἱ θρησκευτικοί πόλεμοι που ἐξάπτουν

τά πάθη καί δημιουργοῦν ἀναστατώσεις.

Ἔχει ὑποστηριχθῆ (Augustine Comte) ὅτι

ἡ θρησκεία εἶναι ἡ παιδική ἡλικία

τῆς ἀνθρωπότητος, ἡ φιλοσοφία

ἡ ἐφηβική ἡλικία της καί

ἡ σύγχρονη ἐπιστήμη

εἶναι ἡ ὥριμη ἡλικία τῆς ἀνθρωπότητος.

Ὅπως φαίνεται στήν ἐποχή μας ἡ φιλοσοφία

μέ τήν ἰδεολογία της,χρησιμοποιώντας

καί τήν ἐπιστημονική γνώση, ἐξάπτει τήν θρησκεία

γιά νά ἐπιβάλη τήν ἐξουσία της

πάνω στούς ἀνθρώπους.

Ἔτσι, τίς περισσότερες φορές ἡ θρησκεία

χρησιμοποιεῖται ἀπό τούς ἰσχυρούς τῆς γῆς

γιά δικούς τους σκοπούς

σέ βάρος τῶν θρησκευομένων.

Ἔχω μέσα μου ἕναν προβληματισμό γιά τό

ποιός πυροδοτεῖ τίς συγκρούσεις καί τήν βία:

ἡ θρησκεία καί οἱ θρησκευόμενοι

πού ἐπηρεάζουν τούς ἡγέτες

ἤ οἱ πολιτικοί ἡγέτες πού χρησιμοποιοῦν

τίς θρησκεῖες;

Καί μέ ἄλλον τρόπο:

ἡ θρησκεία προκαλεῖ τούς πολέμους

ἤ οἱ σχιζοφρενεῖς θρησκευόμενοι

χρησιμοποιοῦν τίς θρησκεῖες;

Μᾶλλον καταλήγω στό δεύτερο.

Γιά παράδειγμα, ἀπό μελέτες ἔχει ἀποδειχθῆ ὅτι

τό Ἰσλάμ, ὅταν ἐμφανίσθηκε στήν ἱστορία,

ἔγινε γνωστό ὡς αἵρεση τοῦ Χριστιανισμοῦ,

οἱ Ἰσλαμιστές θαύμαζαν τήν Χριστιανική

Ρωμαϊκή Αὐτοκρατορία (Βυζάντιο)

καί ἀντέγραψαν τόν πολιτισμό της.

Ὅμως, ὅταν τό Ἰσλάμ ἐπεκτάθηκε πρός ἀνατολάς

καί ἐξσλαμίσθηκαν οἱ Πέρσες,

τότε τό αἰώνιο ἐθνικό μίσος τῶν Περσῶν ἐναντίον

τῶν Ἑλλήνων ἔγινε θρησκευτικό μίσος

τῶν Ἰσλαμιστῶν ἐναντίον τῶν Ρωμηῶν-Χριστιανῶν.

Τελικά, σήμερα μέλη διαφόρων θρησκειῶν

χρησιμοποιοῦν τήν θρησκείαὡς πυριτιδαποθήκη

πολέμων καί σφαγῶν,

ἀλλά καί ὁ δυτικός Χριστιανισμός

ἔχει ἀπομακρυνθῆ ἀπό τό εἰρηνικό μήνυμα

τοῦ Χριστοῦ,ἔγινε ἰδεολογία,

γι’ αὐτό οἱ σταυροφορίες ἐπικρατοῦν παντοῦ.

Καί ἄν προσέξη κανείς ἐπισταμένως,

θά διαπιστώση ὅτι ὁ δυτικός Χριστιανισμός

μέ τήν ἐκκοσμίκευσή του

ὁμοιάζει περισσότερο μέ τόν Ἰσλαμισμό

ἀπό πλευρᾶς ἰδεολογίας καί μεθόδων,

παρά μέ τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία.

Ἀλλά αὐτό χρειάζεται χρόνο νά ἀναπτυχθῆ.

Οἱ θρησκεῖες χρησιμοποιοῦν στήν λατρεία

τά πιό ἁγνά ὑλικά, ὅπως τό λάδι, τό κερί, τό κρασί,

τό ψωμί, τό λιβάνι,

καί ὅμως μερικές ἀπό αὐτές μετατρέπουν

τά ὑλικά αὐτά σέ πυρίτιδα,

σέ βόμβες, σέ πυραύλους πού σκορπίζουν

τόν ὄλεθρο καί τήν καταστροφή.

Αὐτό εἶναι φρικτό.–

Δυο επόψεις πάνω στο ιδιο θεμα..

Μπορειτε να διαπιστωσετε την ¨ποιοτικη¨ διαφορά,

που δεν οφειλεται στην έλλειψη γνωσεως, της συμπαθους

Σ.Τριανταφυλλου, αλλα αυτου που λέμε

¨εμπειριας¨πάνω στο αντικείμενο

( εν προκειμενω θρησκεια, εκκλησια, χριστιανισμος ).

Ετσι καλό θα ήταν πριν διατυπώσουμε έναν¨αφορισμο¨

του τυπου..

¨δεν πρέπει να ξοδεύεται ούτε ένα ευρώ για τη θρησκεία.

Ούτε μισό ευρώ.

Το έχω επαναλάβει πολλές φορές και θα το επαναλάβω όσες

χρειαστεί:

η θρησκεία είναι το όπιο του λαού.¨

 

Να ψάχνουμε αν υπάρχει αντιλογος.. στην (καθ όλα)

δικαιη οργή μας..Χαιρετε..

About kosmaser

Η ασθένεια είναι ο..κανόνας ! Η υγεία η εξαίρεση ! Η θεραπεία άθλος..και η ίαση ο τελικός μας σκοπός..

One response »

  1. Reblogged στις Kosmaser's Weblog και σχολίασε

    Δυο εποψεις, ενα θεμα..επικαιρο οσο ποτε.Καλο θα ειναι να τις πλησιασουμε σωστα, και να βγαλουμε τα δικα μας συμπερασματα, ψυχραιμα και νηφαλια..

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: