RSS Feed

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΡΟΣΩΠΩΝ..ΑΛΛΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΦΥΣΕΩΝ..

Για την ιστορία αναφέρω, οτι τον τελευταίο καιρό,

στον χώρο της Θεολογίας,γινεται μεγαλη κουβεντα

σχετικά με τη λεγομένη

μεταπατερική Θεολογία.

Σαν όρος, δεν έχει και πολλή σημασία ,για τους πιό πολλούς,

όμως σαν βάση, είναι πολύ επικίνδυνο

να αναφέρεται κανείς σ αυτήν γιατί,

ουσιαστικά κλονίζει τα θεμέλια της Ορθόδοξης δεοντολογίας.

Ετσι λοιπόν ξεκινάμε να συζητάμε για το Πρόσωπο,

τον Ανθρωπο σαν φύση, ουσία και υπόσταση..

( το είχα αλλωστε υποσημειώσει, μιλώντας για το μικροβιωμα..)

Ο καμβάς πάνω στον οποίο θα…δημιουργήσουμε λεκτικά,

είναι η Σκέψη του Μητροπολίτου Ναυπάκτου,

Θεολόγου , με διεθνώς αναγνωρισμένο κύρος,

του οποίου τα βιβλία, πάνω απο εκατό,

έχουν μεταφρασθεί σε σχεδόν όλες τις γλώσσες της Unissef

και στα.. κινέζικα..

Ανέφερε σχετικά ο Σεβαστός Μητροπολίτης,

ήδη απο τον Νοέμβριο του 2003,

απ όπου και το παρακάτω κείμενο:

( Σημ.Συντ.τα εντος παρενθέσεων αναφερόμενα ,

αποτελούν δικές μου επεξηγήσεις.)

..Λέγεται κατά κόρον ότι,

Στον Χωρο Της Λατρειας Οι Χριστιανοι Αποκτουν:

Εμπειρια της..Κοινωνίας προσώπων..

Η Αλληλοπεριχώριση Των Προσώπων..

Και Κατ’ Επέκταση,

οτι Μέσα Στην Λατρεία Υφίσταται…                            

Γενικώς, αυτός ο όρος

¨κοινωνια προσωπων¨,

Χρησιμοποιειται Τελευταια Πολυ Στην ¨Θεολογικη Γλωσσα¨.

Και αυτό ξεκινά από την άποψη ότι

Έχει διαπιστωθή η μεγάλη αξία

Του Προσώπου Από Πλευράς Θεολογικής

Για Την Αντιμετώπιση Διαφόρων Ανθρωπολογικών

Και Κοινωνικών Προβλημάτων.

Η προσπάθεια, βεβαίως, μπορεί να είναι καλή,

Αλλά ..Δεν Συμβαδίζει Με Την Ορθόδοξη Θεολογία.

Κι αυτό γιατί..

Το προσωπο ταυτιζεται με την ¨υποσταση¨..

και Η Ουσια Με Την ¨Φυση¨,όπως και

Δεν Υφίσταται Καθ’ Εαυτή

 ¨Φύση Ανυπόστατη¨, Ούτε Πρόσωπο, Άνευ Φύσεως

(Μπερδευτηκατε; Πιθανόν, γι αυτό προτείνω να το ξαναδιαβάσετε, να το κατανοήσετε, γιατί πιο κάτω γίνεται δυσκολότερο. Ομως αν ξεκαθαρίσει, θα έχετε τακτοποιήσει στο μυαλό σας, ένα τεράστιο θέμα, που  απασχολεί τους…¨θεολογούντας¨ βασικά,σα να λέμε αυτούς που μιλούν με βάση τα όσα έχουν διαβάσει, ή ακούσει, μια και οι αληθείς θεολόγοι δεν έχουν απορίες ούτε ενστάσεις ,διότι μιλούν βάσει της εμπειρίας τους)…

 

 

 

 

 

¨Την Εννοια Του Προσωπου ..Στον Τριαδικο Θεο

Ανεπτυξαν Οι Αγιοι Πατερες,

Για Να Εκφρασουν Την ¨Εμπειρια¨ Του Τριαδικου Θεου Που Ειχαν..

( και όχι την όποια γνώση, εξ ακοής, ή μελέτης, ή διδασκαλίας άλλων…)

 

Και Για Να Απαντήσουν Στους Αιρετικούς

Που Χρησιμοποιούσαν.. Φιλοσοφική Σκέψη

(κάτι που και σήμερα βλέπουμε να γίνεται στους περισσότερους..

αστέρες της περί την θεολογίαν φιλοσοφικής σκέψεως,

η οποία είναι γλαφυρά κι ευχάριστος, πλήν όμως ιοβόλος και επικίνδυνος…)

 

Όταν τώρα,κάνουμε λόγο

Για τα τρία Πρόσωπα της Αγίας Τριάδος,

εννοούμε ότι κάθε Πρόσωπο αποτελείται από:

Την Ουσία-Φύση Και Τα Ιδιαίτερα Υποστατικά Ιδιώματα.

 

Ο Πατηρ Κοινωνει.. Την Φυση-Ουσια Του Στον Υιο,

 

Δια της Προαιωνιου Και Αϊδιου Γεννησεως, Και Κοινωνει ..

Την Ουσια Του Στο Αγιον Πνευμα, Δια Της Προαιωνίου Και Αϊδίου Εκπορεύσεως.

 

 

 

Κοινωνώντας ο Υιός και το Άγιον Πνεύμα της ουσιας του πατρος είναι:

Ομοουσιοι με Αυτόν

 και έχουν κατά συνέπεια την ίδια: ενεργεια, δοξα και βασιλεια. 

 

Επομένως,

Ο Τροπος Υπαρξεως Του Πατρος

Ειναι Το Αγεννητο,

Ο Τροπος Υπαρξεως Του Υιου

Ειναι Το Γεννητο

Και Ο Τροπος Υπαρξεως Του Αγιου Πνευματος

Ειναι Το εκπορευτο.

 

Αυτο Σημαινει Οτι Η Φυση-Ουσια Ειναι Κοινωνητη,

Αλλα Το Υποστατικο Ιδιωμα …Ο Τρόπος Υπάρξεως Κάθε Προσώπου

Ειναι Ακοινωνητο.

Στην Αγία Τριάδα, λοιπόν, σύμφωνα με την διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας,

Υπάρχουν Τα Ακοινώνητα Και Τα Κοινά,

Πραγμα Το Οποιο Σημαινει Οτι, Στον Τριαδικο Θεο:

 

Δεν Μπορούμε Να Κάνουμε Λόγο:

Για Κοινωνία    Προσώπων,

Αφού Τα Υποστατικά Ιδιώματα Κάθε Προσώπου

Είναι Ακοινώνητα,

Αλλά Μπορούμε Να Μιλούμε Για Κοινωνία

Φύσεως

Ουσίας,

 

αφου ο πατηρ..

κοινωνει την ουσια του στον υιο και το άγιον πνευμα.

Αρα, η έκφραση..Αλληλοπεριχώρηση..προσώπων, στον Τριαδικό Θεό…

Καιτοι Ο Πατηρ Βρισκεται.. Μεσα Στον Υιο Και Το Άγιον Πνευμα, 

Οπως Και Ο Υιος Και Το Άγιον Πνευμα Βρισκονται.. Μεσα Στον Πατερα, )

ειναι επιεικώς.. προβληματικη,κατα βάσιν δε…αιρετική..

Αφού Δεν Υπάρχει Αλληλοπεριχώρηση

Των Υποστατικών Ιδιωμάτων, δηλαδή..

Τού Τρόπου Υπάρξεως Των Προσώπων..

 

Ακριβώς Γιατί Αυτά Είναι… Ακοινώνητα.

 

Αυτό που είπε ο Χριστός:

¨Εγώ Εν Τω Πατρί Και Ο Πατήρ Εν Εμοί¨ (Ιω. ιδ´), Λέγεται..

Για Την Κοινωνια Της Φυσεωςκαι για το ότι ο Πατήρ είναι..

Αίτιος της Γεννήσεως του Υιού και Αιτιος Της Εκπορευσεως Του Αγιου Πνευματος.

 

 

 

Αν , από την..Θεολογία (τόν Τριαδικό Θεό) Προχωρήσουμε

Στην Οικονομία (τήν Χριστολογία – Ενσαρκωση Του Λογου)…

τότε και εκεί συναντούμε την θεολογική άποψη, ότι:

Δεν Υπάρχει Κοινωνία Προσώπων, Αλλά Κοινωνία Φύσεων.

 

 

 

 

 

 

 Του Θεου-Λογου Και Του Ανθρωπου,

Δεν Υπαρχει Κοινωνια Προσωπω,…

Διοτι Στον Χριστο Δεν Ενωθηκαν Δυο Προσωπα,

Οπως Υποστηριζε Ο Νεστοριος

Και Δηθεν, Απετελεσαν Το Προσωπο Της Οικονομιας,

Αλλά Ενώθηκαν Οι Δύο Φύσεις

-Θεια Και Ανθρωπινη- Υποστατικως,

Δηλαδη Ενωθηκαν Στην Υποσταση Του Λογου….

Ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, κάνει λόγο:

 Για… Περιχωρηση Φυσεων Στο Προσωπο Του Χριστου,

Λόγω της αντιδόσεως των ιδιωμάτων.

 

 

 

Ο Χριστός, με την ενσάρκωσή Του…είναι Θεός και άνθρωπος

και έχει τα ιδιώματα των δύο φύσεων αμετάβλητα

Ο Χριστός, όταν ονομάζεται Υιός του Θεού, δέχεται και τα ιδιώματα

της ανθρωπίνης φύσεως, δηλαδή λέγεται: Θεος Παθητος..

Και Κυριος Της Δοξης Εσταυρωμενος·  

Και όταν ονομάζεται Υιος Ανθρωπου ..δέχεται και

τα ιδιώματα της θείας φύσεως,

χαρακτηρίζεται Παιδίον Προαιώνιο Και Άνθρωπος Άναρχος.

Και αυτό συμβαίνει λόγω του ότι…Οι δύο φύσεις,

Ειναι Ενωμενες..Ατρεπτως,Αναλλοιωτως,

Αχωριστως,Ασυγχυτως,Αδιαιρετως

Στην Υποσταση Του Λογου, αλλά και λόγω

του τρόπου της αντιδόσεως. Γράφει ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός:

 «Και ούτός εστιν ο τρόπος της αντιδόσεως εκατέρας φύσεως

αντιδιδούσης τη ετέρα τα ίδια δια την της υποστάσεως ταυτότητα

και την εις άλληλα αυτών περιχώρησιν».

Επομένως,

 

 

 

 

 

 

 

 

 Στο Προσωπο Του Χριστου Υπαρχει..Περιχωρηση Των Δυο Φυσεων.

Οι δύο φύσεις στο Πρόσωπο του Χριστού..

Και σε άλλο σημείο παρατηρεί ο ίδιος άγιος ότι…διαιρούνται αδιαιρέτως ,

για τον λόγο και τον τρόπο της διαφοράς….

Αλλά διατηρώντας και οι δύο φύσεις…Την διαφορά,

Ενώνονται Ασυγχύτως Κατά…

¨Τήν εν Αλλήλαις Περιχώρησιν¨.

Εφ’ Οσον Στον Τριαδικο Θεο Δεν Μπορουμε Να Κανουμε Λογο…

Για Κοινωνια Προσωπων…Και Εφ’ Όσον Και Στον Χριστό..

Αλλα Για Κοινωνια Φυσεως….

Δεν Μπορούμε Να Κάνουμε Λόγο…           

Για Κοινωνία Προσώπων, Που Δεν Υπάρχει…

Αλλά Για Κοινωνία – Περιχώρηση Φύσεως,

 Για Τον Ίδιο, Και Περισσότερο, Λόγο..

Δεν Μπορούμε Να Κάνουμε Λόγο…Για Κοινωνία Προσώπων,

Και Αλληλοπεριχώρηση Αγαπωμένων Προσώπων Στον Άνθρωπο

Αλλά Για Κοινωνία Και Περιχώρηση Φύσεως..( κι οχι φύσεων..)…

Όλοι Οι Ανθρωποι Μετεχουμε…Της Ιδιας Φυσεως.

 ( Τα γονίδια μας είναι τα ίδια σε ποσοστό 99,7%)..

 Συμπερασματικά… Δεν Μπορει Να Γινη Λογος (Απο Θεολογικης Πλευρας),

 Για Κοινωνια Προσωπων ..Στον Θεο Και Τον Ανθρωπο..

(οπως κακώς λένε οι σύγχρονοι…φιλοσοφούντες,

και παράλληλα θεολογούντες στοχαστικώς , διακεκριμένοι συνάνθρωποί μας,)

 Και μπορεί , είπαμε, να είναι ευχαριστη σαν ιδέα ..

η αλληλοπεριχώρηση αγαπωμένων προσώπων…

τί πιο όμορφο σαν σκέψη;

Ομως είναι  λανθασμένη θεολογικώς..

Κι επειδή το λανθασμένος, σαν επίθετο, είναι λίαν επιεικές,

ας μεταχειριστούμε τον σωστό όρο…είναι αιρετική…

Είπαμε είμαστε μια κοινωνία..αγαπωμένης φύσεως..¨Μια ποίμνη…Ενας Ποιμήν¨….

 

 

 

 

 

 

Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίουκ.κ. Ιεροθέου

Εκκλησιαστικη Παρέμβαση, Νοεμβ.2003

About kosmaser

Η ασθένεια είναι ο..κανόνας ! Η υγεία η εξαίρεση ! Η θεραπεία άθλος..και η ίαση ο τελικός μας σκοπός..

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: