RSS Feed

ΓΙΑ ΣΑΣ ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΕΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ;

https://i2.wp.com/www.tovima.gr/files/1/migratedData/D1997/D0803/v1abc1a.jpg
Ομολογώ οτι με κέντρισε ο λόγος καλού φίλου Α. Π., που με ρώτησε αν έχω υπ όψιν μου τα βιβλία του Ολιβερ Σακς.

Μου άρεσει ο Σάκς. Εχει εμπειρία, και μάλιστα τραγική, όμως του ξεφεύγει κάτι, και αυτό το κάτι είναι το..φάντασμα μέσα στη μηχανή, κατά εναν άλλο τραγικό τον Α. Καίσλερ..
Σε κάθε επιστήμη, έχουμε τη θεωρητική και την εμπειρική γνώση. Καλή η θεωρία, όμως η εμπειρία είναι αυτή που μετράει.Ας πούμε στην καθημερινή ζωή μας έχουμε πολλές σκέψεις, σχεδιασμούς, θεωρίες, όμως η εμπειρία είναι αυτή που μας διδάσκει.
Ας δούμε για λίγο τον Σάκς.

Εχει γράψει 11 βιβλία, όπως .. Το Μάτι του Νου (Τhe Μind΄s Εye)
Ο άνθρωπος που μπέρδεψε τη γυναίκα του με ένα καπέλο , Ημικρανία, Βλέποντας Φωνές …
Εν τω μεταξύ, εξομολογείται και την δραματική προσωπική του εμπειρία.
Οταν..Το 2005 του διεγνώσθη μελάνωμα στο μάτι … με το οποίο… παλεύει ακόμη

Ο δρ Σακς Καταθλιπτικός, κλειστοφοβικός και ψυχαναλυόμενος εδώ και 30 χρόνια

Μόλις δύο ετών υποφέρει από φοβερές ημικρανίες ..

Γεμάτος ανία, κατάθλιψη,τάσεις αυτοκαταστροφής και εθισμένος στις αμφεταμίνες, κολυμπησε για χρόνια στη μαυρη απελπισία..

Γονείς γιατροί, ο ίδιος σπούδασμένος στην Οξφόρδη, υποφέρει από κλειστοφοβία και φοβάται το σκοτάδι.
Στις ΗΠΑ εδώ και 42 χρόνια διδασκει.. Κλινική Νευρολογία στο Κολέγιο Ιατρικής Αλμπερτ Αϊνστάιν,στο Μπρονξ.
Ποιός μπορεί να ισχυρισθεί οτι δεν έχει, κλινική εμπειρία..Αυτά που περιγράφει δραματοποιημένα στα βιβλία του ΕΙΝΑΙ προϊόντα εμπειρίας..Ολα όσα γλαφυρά μας προσφέρει είναι η εμπειρική γνώση μιας απίστευτης μηχανής, που όλοι μας διαθέτουμε..Η υπέροχη λογική μας, που μπορεί να μας φτάσει σε απίστευτα ύψη..ΟΜΩΣ κάπου εκεί καιροφυλακτεί ένα φάντασμα, κι αυτό είναι που τρομάζει και τον ίδιο..
Στο βιβλίο του, «Μουσικοφιλία», ο Σακς προβάλλει ανθρώπους με ασυνήθιστες μουσικές διαταραχές που επηρεάζουν την καθημερινότητά τους.
Ενας μουσικός με ασυνήθιστη μνήμη μαθαίνει τις μελωδίες από όπερες καθώς και το τι παίζει το κάθε όργανο και τι τραγουδά κάθε φωνή.
Ενας συνθέτης βλέπει χρώματα ανάλογα με τη μουσική που ακούει:
μιλάει ακόμη για τη μεγάλη δύναμη του ρυθμού
στον συντονισμό βασικών κινητικών διεργασιών, και εξηγεί γιατί η μουσική μπορεί να βοηθήσει αθλητές να φτάσουν σε ανώτερα επίπεδα ,
όπως και το.. legato , που είναι η ομαλή συνέχεια δύο ή περισσότερων φθόγγων, χωρίς διακοπή, που μπορεί να βοηθήσει Παρκινσονικούς
να ελευθερωθούν από την κινητική τους καταδίκη.


https://i0.wp.com/www.carlaholden.com/files/carlamusic/legato-strumming-evenness-e.jpg
Η Μουσική Μπορεί Να Βοηθήσει ανθρώπους με νευρολογικές παθήσεις, αλλά επίσης να βελτιώσει την κατάσταση ασθενών με προχωρημένη άνοια ώστε να προσανατολίζονται και να.. συγκρατούν πληροφορίες, κι όλα αυτά..
γιατί η μουσική μνήμη ,η μουσική συγκίνηση ,η αντίληψη, η ευαισθησία, ζούν πολύ καιρό μετά την απώλεια της μνήμης και της εν γένει διανοητικής λειτουργίας
Πολύ έντονο το στοιχείο των παιδιών με σύνδρομο Ουίλιαμς, με εξαιρετικά μουσικά κατα βάσιν χαρίσματα , όπως μια νεαρή κοπέλα με μηδενικό δείκτη νοημοσύνης, που όμως μαθαίνει να τραγουδάει άριες από όπερες σε 32 γλώσσες…, καθώς και ηλικιωμένοι με άνοια οι οποίοι αναπτύσσουν απρόσμενες μουσικές δεξιότητες.
Και ο Σακς σημειώνει ότι υπάρχουν στην ιατρική φιλολογία αρκετές ιστορίες για ανθρώπους που αναπτύσσουν καλλιτεχνικά ταλέντα έπειτα από εγκεφαλικά επεισόδια που τους άφησαν ημιπληγικούς.
Οντως ο Σάκς αφήνει έκπληκτο τον υποψιασμένο αναγνώστη του, μεχρι ενός όμως σημείου, γιατί πέρα αυτο, ο αναγνώστης αναρωτιέται:
Κι απο κεί και πέρα ΤΙ;
Πριν απαντήσουμε ομως να δούμε για λίγο και το άλλο ιερό τέρας, τον Ιρβιγκ Γιάλομ.
https://i2.wp.com/latherapist.homestead.com/Jim___Irvin_Yallom_fixed.jpg

Πλήθη κόσμου.. αυτοχθόνων συνέρευσαν.. εκούσια με σκοπό να γίνουν μάρτυρες μιας διάλεξης με θέμα:

«Με το βλέμμα στον ήλιο: ξεπερνώντας τον τρόμο του θανάτου».

Με αφορμή το βιβλίο του
«Στον κήπο του Επίκουρου. Αφήνοντας πίσω τον τρόμο του θανάτου»,
Ξεκίνησε τονίζοντας οτι:
δεν πιστεύει στη μεταθανάτια ζωή..

Και το δικαιολόγησε λέγοντας πως:
ο φόβος του θανάτου είναι η μητέρα όλων των θρησκειών.
Ολες οι θρησκείες, υπόσχονται στους πιστούς τους κάποια μορφή αθανασίας,
ένα είδος ανακούφισης από τον τρόμο της πλήρους ασυνειδησίας μας από το χωροχρονικό συνεχές…
Είπε πόσο τον επηρέασε η συστηματική επαφή που είχε με γυναίκες που πέθαιναν από καρκίνο του μαστού:

«Είδα γυναίκες να μου λένε ότι έπρεπε να μάθουν ότι πάσχουν από καρκίνο για να εκτιμήσουν τη ζωή,να αρχίσουν να παρατηρούν την αλλαγή των εποχών,να λένε όχι σε συναντήσεις που δεν τις αφορούν, να σταματήσουν να κάνουν παρέα με ανθρώπους που αντιπαθούν.
Οσο κυνικό κι αν ακούγεται,ο καρκίνος είναι το καλύτερο φάρμακο κατά των νευρώσεων».
Παρακαλώ σημειώστε το αυτό γιατί θα το ξαναδούμε στο τέλος..

https://i0.wp.com/drkrasmussen.com/yahoo_site_admin/assets/images/Nature14-1.279231823_std.jpg

Τελικά τί ακριβώς είναι ο Γιάλομ, και γιατί έχει δημιουργηθεί ένας μύθος γύρω από το όνομα του ,ενώ ο ίδιος δεν παρουσιάζεται ως φωτεινός παντογνώστης,αλλωστε δεν έχει απαντήσεις για όλα τα ανθρώπινα αδιέξοδα.
κανείς δεν περίμενε ότι τα βιβλία του θα κατέληγαν να γίνουν μπεστ σέλερ,αφορώντας τόσο ευρύ κοινό.
Απλός,χωρίς να είναι απλουστευτικός.Κατανοητός,χωρίς να είναι εκλαϊκευτικός. μελετώντας το έργο του,βλέπεις ότι δεν χαϊδεύει με ευκολίες τον αναγνώστη,καθώς πιστεύει ότι η ύπαρξή μας θα είναι πάντα στενά συνδεδεμένη με τον θάνατο.

https://kosmaser.files.wordpress.com/2011/04/ce99ce95cea1ce9fce98ce95ce9fcea3ce9dceb1cf85cf80ceaccebacf84cebfcf85.jpg?w=300

Ας δούμε τώρα πώς αντιμετωπίζει το πρόβλημα της ασθένειας και του θανάτου, υπαρξιακά… αλλά κυρίως οντολογικά, ένας σύγχρονος Ορθόδοξος ¨θεραπευτής¨, ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος, πολυγραφότατος με παγκόσμιο κύρος και στίς 5 ηπειρους, με πάνω απο εκατό τίτλους βιβλίων, τα περισσότερα των οποίων έχουν μεταφρασθεί σε όλες τις γλώσσες της Unisef .

…Όταν ρωτούμε τον γιατρό για κάποια ένδειξη σοβαρής ασθένειας, δεν προσέχουμε τόσο την απάντηση που μας δίνει, αλλά προσπαθούμε με αγωνία να εισδύσουμε στην σκέψη του για να διακριβώσουμε τι ενδεχομένως μας αποκρύπτει.
Και αυτή η κίνησή μας κρύβει τον φόβο του θανάτου, μήπως δηλαδή η συγκεκριμένη ασθένεια καταλήξη στον θάνατο.
Έτσι, περισσότερο από την ασθένεια πρέπει να αντιμετωπισθή ο φόβος του θανάτου, ο οποίος προκαλείται από διάφορα γεγονότα και αφορμές.
Ο θάνατος είναι ένα βιολογικό και υπαρξιακό φορτίο που το κουβαλάει ο άνθρωπος από την πρώτη στιγμή της γονιμοποίησης του ωαρίου και την δημιουργία του ζυγώτη.
Από τα 20.000 περίπου γονίδια που έχει ο άνθρωπος ένας αριθμός γονιδίων σχετίζονται με την γήρανση και την φθορά και οδηγούν στον θάνατο, όπως αυτά που βρίσκονται στο μιτοχονδριακό DNA.
Οπότε, ο θάνατος καιροφυλακτεί μέσα μας, ακόμη και από τότε που δεν έχουν διαφοροποιηθή τα βλαστοκύτταρα και δεν έχουν σχηματισθή τα όργανα του σώματος.
Αλλά και τα γονίδια που θα προκαλέσουν κάποτε διάφορες ασθένειες
και αυτά κρύβουν τελικά τον θάνατο.
Ο φόβος του θανάτου ερμηνεύεται και κοινωνιολογικά, αφού η συσσώρευση υλικών αγαθών, οι ποικίλες ασφαλίσεις, τα συντάξιμα χρόνια, οι καταθέσεις κλπ., στο βάθος τους υποκρύπτουν την αντιμετώπιση των γηρατειών και τις άγνωστες συνθήκες με τις οποίες θα πεθάνουμε.
Και αυτό το «πνεύμα» του καπιταλισμού και του σοσιαλισμού δεν είναι ανεξάρτητο από τον φόβο του θανάτου.
Ψυχολογικοί παράγοντες συνδέονται με τον θάνατο και την αντιμετώπισή του.
Όπως ισχυρίζεται ο Ιωσήφ Φέϊμπρι που ανέλυσε πρακτικότερα την «λογοθεραπεία» του Βίκτωρ Φράνκλ, οι βιολόγοι θεωρούν ότι η ζωή του ανθρώπου από την γέννηση μέχρι τον θάνατο προσδιορίζεται «από τις λειτουργίες των ενδοκρινών αδένων, από τις χημικές αντιδράσεις και από τις ηλεκτρικές φορτίσεις».
Οι ψυχολόγοι ομιλούν για τις ορμές και τα ένστικτα και τις διάφορες εξαρτημένες διαδικασίες που προσδιορίζουν την συμπεριφορά μας.
Όμως ο Βίκτορ Φράνκλ υποστηρίζει ότι μέσα σε όλους αυτούς τους παράγοντες διατηρείται ένας χώρος ελευθερίας και ο άνθρωπος μπορεί να προσδιορίζη το νόημα της ζωής του και να υπερβαίνη «την τραγική τριάδα της ανθρώπινης ύπαρξης», που είναι ο πόνος, ο θάνατος και η ενοχή, και μάλιστα ο θάνατος προηγείται του πόνου.
Ο Πιαζέ απέδειξε ότι η μη αναστρεψιμότητα του θανάτου εμφανίζεται στην ηλικία των… 8-10 ετών και συνδέεται με τις κρίσεις στην εφηβεία και τις μετέπειτα ηλικίες.
Συγχρόνως ο θάνατος είναι και ένα υπαρξιακό γεγονός, ένα οριακό σημείο στην ζωή του ανθρώπου.
Για τα οριακά-υπαρξιακά φαινόμενα, που δείχνουν την εσωτερική κατάσταση του ανθρώπου, ασχολήθηκαν οι υπαρξιστές φιλόσοφοι και έδωσαν διάφορες ερμηνείες.
Άλλοι τα υπαρξιακά ερωτήματα τα αντιμετώπισαν με την πίστη στον Θεό (Κίρκεγκαρτ)• άλλοι με την κίνηση προς τον εαυτό, τους άλλους και την ιστορία, με απώτερο τέλος όμως την τραγωδία, τον θάνατο, που δεν μπορούμε να αποφύγουμε (Γιάσπερς)• άλλοι συνδέουν την ύπαρξη με το μηδέν, αφού θεωρούν ότι η ύπαρξη προέρχεται από το μηδέν και μηδενίζει τα πάντα (Σάρτρ)• άλλοι συνδέουν την ύπαρξη με το νόημα για την ζωή, και την αλήθεια με την ανάδυση από την λήθη και μάλιστα την λήθη του θανάτου (Χάιντεγκερ).
…..Υπάρχουν υγιείς σωματικά άνθρωποι που δεν έχουν απαλλαγή από το υπαρξιακό κενό και την «ανούσια ανυπαρξία», από την βίωση μιας προθανάτειας εμπειρίας, μιας αργόσυρτης κίνησης προς τον θάνατο.
Ο Γιάλομ έθεσε στο στόμα του Μπρόϊερ κατά την «συζήτησή» του με τον Νίτσε την φράση: «παρελαύνω κι εγώ μαζί με όλους τους άλλους με συντονισμένο βήμα προς το θάνατο».
….Η νοηματοδότηση του ανθρώπινου βίου είναι ένα «πνευματικό εμβόλιο» που είναι αναγκαίο για κάθε ασθένεια.
Μέσα στην ζέστη του καλοκαιριού, στο μέσον του Δεκαπενταύγουστου η Εκκλησία προσφέρει ένα τέτοιο «πνευματικό εμβόλιο», για να αντιμετωπίσουμε το βιολογικό και υπαρξιακό φορτίο του θανάτου, που κουβαλάμε μέσα μας από την γέννηση μας και το φέρουμε σε όλη μας την ζωή, και εκδηλώνεται κάθε φορά από διάφορες αφορμές… με την ασθένεια της νέας γρίπης, αύριο με κάποια άλλη ασθένεια.
Ο θάνατος της Παναγίας λέγεται κοίμηση και αυτή χαρακτηρίζεται ως ένδοξη, γιατί είναι μετάσταση. Πανηγυρίζουμε την εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου όχι τυποποιημένα, μηχανικά, παγανιστικά, αλλά με χαρά, ελπίδα, αισιοδοξία, πίστη ότι ο θάνατος έχει νικηθή και όλοι μας μπορούμε να υπερβούμε τον φόβο και του θανάτου, αλλά και του πανικού που προέρχεται από αυτόν, με το «φάρμακο της αθανασίας».
Χρειαζόμαστε αισιοδοξία, ελπίδα, προοπτική, νόημα ζωής. Αυτό που θα πρέπει να μας απασχολή δεν είναι το ότι θα πεθάνουμε, αλλά πως θα ζήσουμε όσο είμαστε υγιείς. Αυτό είναι το ισχυρότερο αντιβιοτικό και το αποτελεσματικότερο εμβόλιο που μας κάνει πιο ανθρώπινους. Αλλιώς θα ισχύει ο λόγος του Μπρόιερ:

«Επιλέγουμε την ψυχική πίεση και η ψυχική πίεση είναι αυτή που επιλέγει την αρρώστια».
Η ΑΣΘΕΝΕΙΑ ΩΣ ΥΠΑΡΞΙΑΚΟ ΓΕΓΟΝΟΣ
Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου

(Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα «Το Βήμα» της Κυριακής 30-8-2009)

Δεν έχω να προσθέσω κάτι άλλο..Απλά παρότρυνση για σκέψεις.

https://kosmaser.files.wordpress.com/2011/04/877605_beauty_of_autumn.jpg?w=300

About kosmaser

Η ασθένεια είναι ο..κανόνας ! Η υγεία η εξαίρεση ! Η θεραπεία άθλος..και η ίαση ο τελικός μας σκοπός..

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: