RSS Feed

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΙ ΑΛΛΕΣ ΟΡΜΟΝΕΣ…ΟΙ ΑΥΤΟΚΡΙΝΕΙΣ..

 

Μιλωντας μ εναν παλιο συναδελφο, στο σπίτι του στην άνω Βούλα..
για τις αγωνίες και τα βάσανα της τρίτης ηλικίας, που είναι η πιό εύφορη και παραγωγική περίοδος της ζωής του ανθρώπου, καταληξαμε..στην ενασχοληση με την..γαστρονομία..( παθος του φιλου μου)

 

Εχει οργανώσει μιαν ολόκληρη βιβλιοθήκη με ..συνταγές μαγειρικής στον υπολογιστή του, χωρίς ομως να έχει αποχωριστεί τον έντυπο λόγο και εικόνα. Ετσι αφού βρεί αυτό που τον ενδιαφέρει, ανατρέχει στη βιβλιοθήκη του και βρίσκει το αντίστοιχο τεύχος του..Γαστρονόμου, με την ad hoc συνταγή, κι έτσι την απολαμβάνει βλέποντας την εικονα και ..χαϊδεύοντας το κείμενο στο ιλουστρασιόν χαρτί..
Μιλήσαμε για πολλά, αλλά καταλήξαμε στις ορμόνες, και την πάθηση του  αιώνα μας  που είναι ο διαβήτης, σαν αποτέλεσμα της παχυσαρκίας τύπου ΙΙ..

 

Η κουβεντα, καποια στιγμη εφτασε και   στις αυτοκρινείς ορμόνες, που μαζί με τις ενδοκρινείς …και τις παρακρινείς… ¨καταδυνάστευαν¨ τη ζωή τους με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Μιλήσαμε για το…σύμπαν των κυττάρων του ανθρώπινου οργανισμού, που φθάνει και ξεπερνά τα 60 τρις..αστρονομικό όντως αριθμό..

και τα ¨εικοσανοειδή¨, που είναι οι αυτοκρινείς ορμόνες, με απίστευτη δυναμικότητα και το ίδιο απίθανη ..διακριτικότητα..να περνούν απαρατήρητες απο όλους, και δυστυχώς κι απ τον..ιατρικό κόσμο..Λίγοι γιατροί τις..γνωριζουν, και λιγότεροι τους δίνουν την παραμικρή σημασία..Κι όμως τα εικοσανοειδή ρυθμιζουν στην κυριολεξία όλη τη βιολογική μας ζωή..Παρακάτω αναφέρω ωρισμένα στοιχεία γι αυτούς που, ίσως, να ενδιαφέρονται γι αυτές τις ορμόνες, που ζούν ελάχιστα, και που είτε το θέλουμε είτε όχι ρυθμίζουν τη ζωή μας…

Κύριο µέληµα του ανθρώπου ήταν και είναι, η διατήρηση της καλής υγείας του. Είναι κάτι που θέλουµε όλοι µας, αλλά δεν δίνουµε την προσοχή που χρειάζεται.
Συνήθως τρέχουµε στους γιατρούς αφ’ ότου εµφανισθεί το πρόβληµα και δεν δίνουµε τη δέουσα προσοχή στην πρόληψη .
Τα εικοσανοειδή, είναι ορµόνες ..από τις πιο ισχυρές και συντίθενται απ’ όλα τα κύτταρα µας.

∆εν υπάρχει δηλ. ένας αδένας, όπως είναι ο θυρεοειδής αδένας, οι ωοθήκες, το πάγκρεας κ.λ.π. που να παράγει τα εικοσανοειδή. Το κάθε κύτταρο είναι και ένας «αδένας», για την παραγωγή αυτών των ορµονών, γι αυτό και λέγονται αυτοκρινείς ορµόνες.Τα εικοσανοειδή Είναι παράγωγα των πολυακόρεστων λιπαρών οξέων µε είκοσι άτοµα άνθρακα, γι αυτό και λέγονται εικοσανοειδή , από τη ελληνική λέξη είκοσι και δρουν σαν βιοχηµικοί µεσολαβητές για τη µετάδοση των κυτταρικών ερεθισµάτων από τη µεµβράνη στο εσωτερικό του κυττάρου.
Εκκρίνονται δηλαδή από κάθε κύτταρο, µε σκοπό να ελέγχουν
το εξωτερικό περιβάλλον και να αναφέρουν στο κύτταρο τι συµβαίνει σ’ αυτό το περιβάλλον.

Υπάρχουν κάποια ακόρεστα λιπαρά οξέα, που δεν συντίθενται στον οργανισµό, όπως το λινολενικό και το λινολεϊκό και πρέπει να λαµβάνονται µε την τροφή µας, γι αυτό και λέγονται ¨απαραίτητα λιπαρά οξέα¨.Ταξινοµούνται στα ω-3 και ω-6 λιπαρά οξέα και αποτελούνται από 18 άτοµα άνθρακα.
Βρίσκονται στη µεµβράνη όλων των κυττάρων και απελευθερώνεται από εκεί µε τη δράση του ενζύµου φωσφολιπάση Α2 και ετοιµάζονται για την παραγωγή των εικοσανοειδών. Φάρµακα που αναστέλλουν τη δράση αυτού του ενζύµου, όπως τα κορτικοστεροειδή (κορτιζόνη), σταµατούν την παραγωγή των εικοσανοειδών…και Είναι γνωστές οι παρενέργειες της χορήγησης κορτιζόνης.

Η παραγωγή των καλών και κακών εικοσανοειδών, ξεκινάει από το λινολεϊκό οξύ, ένα ω-6 λιπαρό οξύ, που βρίσκεται σε κάθε φαγητό.
Μάλιστα όσο µεγαλύτερη η περιεκτικότητα του φαγητού σε λίπος, τόσο περισσότερο λινολεϊκό περιέχει.Με την επίδραση του ενζύµου
δέλτα-6-δεσατουράση, µετατρέπεται το λινολεϊκό, σε γ- λινολενικό(µε 20 άτοµα άνθρακα) και αυτό στη συνέχεια σε δίχοµο γάµα λινολενικό(DGLA).
Από το σηµείο αυτό αρχίζει ο διαχωρισµός καλών και κακών εικοσανοειδών.

Το DGLA είναι η πρόδροµος ουσία για την παραγωγή καλών εικοσανοειδών. Με την παρουσία όµως του ενζύµου δέλτα -5- δεσατουράση, µετατρέπεται σε αραχιδονικό όξύ (ΑΑ), την πρόδροµο ουσία για τα κακά εικοσανοειδή.
Όσο περισσότερο (ΑΑ) παράγεται τόσο περισσότερα κακά εικοσανοειδή θα έχουµε, δηλ. φλεγµονές και µειωµένη ροή του αίµατος στα αγγεία, µε όλες τις συνέπειες που έχει αυτό. Όσο λιγότερο (ΑΑ) έχουµε, η ισσοροπία µετατοπίζεται προς τα καλά εικοσανοειδή, δηλ. καλύτερη αιµάτωση, λιγότερες φλεγµονές, λιγότερος πόνος, καλύτερη αντιµετώπιση λοιµώξεων,γιατί έχουν αντιϊκή δράση και γενικότερα ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστηµα.Το εικοσιπεντανοϊκό οξύ (ΕΠΑ), αναστέλλει τη δράση του ενζύµου δέλτα -5- δεσατουράση.Το εικοσιπεντανοϊκό οξύ (ΕΠΑ) είναι ένα ω-3 λιπαρό οξύ, που συντίθεται στον οργανισµό,αλλά που κυρίως υπάρχει στις τροφές και ιδιαίτερα στα ψάρια και φυσικά στο ιχθυέλαιο.Η ποσότητα του, ρυθµίζει την αναλογία καλών και κακών εικοσανοειδών,διότι αναστέλλοντας το ένζυµο δέλτα -5- δεσατουράση, µειώνει την παραγωγή ΑΑ και συνεπώς την παραγωγή κακών εικοσανοειδών
και ευνοείται η µετατροπή του DGLA, σε καλά εικοσανοειδή.

 

Τη δραστηριότητα της δέλτα -5- δεσατουράσης, ελέγχουν οι ορµόνες γλυκαγόνη και ινσουλίνη.Η γλυκαγόνη αναστέλλει τη δράση του ενζύµου, ενώ η ινσουλίνη το ενεργοποιεί.Η µεγάλη λήψη υδατανθράκων υψηλού γλυκαιµικού δείκτη, όπως είναι τα παράγωγα µε άσπρη ζάχαρη, αλεύρι κ.λ.π.προκαλούν απότοµη και µεγάλη έκκριση ινσουλίνης,που µε τη δράση της στο ένζυµο δέλτα -5- δεσατουράση βοηθάει την παραγωγή κακών εικοσανοειδών.
Γι αυτό προτιµάμε υδατάνθρακες χαµηλού γλυκαιµικού δείκτη, δηλ. σαλάτες, χόρτα και φρούτα, που εµποδίζουν την απότοµη είσοδο σακχάρου στο αίµα και συνεπώς την απότοµη και µεγάλη έκκριση ινσουλίνης, µε τα προβλήµατα που
ανέφερα πιο πάνω.το ένζυµο δέλτα-6-δεσατουράση, που συµµετέχει στην έναρξη παραγωγής των εικοσανοειδών δεν υπάρχει στο έµβρυο
τους πρώτους έξι µήνες της ζωής του και µειώνεται η δράση του µε την ηλικία.

Πράγµα που σηµαίνει ότι το έµβρυο δεν παράγει γ-λινολενικό οξύ
και για να το πάρει και να µπορεί να σχηµατίσει εικοσανοειδή
χρειάζεται να θηλάσει, τουλάχιστον για τους πρώτους έξι µήνες της ζωής του,
γιατί µόνο το µητρικό γάλα περιέχει το γ-λινολενικό οξύ και όχι τα άλλα γάλατα.Επίσης καθώς µεγαλώνουµε και µειώνεται η παραγωγή του ενζύµου, αυξάνει η ανάγκη να παίρνουµε το γ-λινολενικό οξύ και τα παράγωγα του µε την τροφή.Τη δέλτα-6-δεσατουράση, αναστέλλουν επίσης οι ιώσεις ,
τα ω-3 λιπαρά οξέα κοντής αλυσίδας ( άλφα λινολενικό οξύ) και τα υδρογονωµένα λιπαρά οξέα.
∆εν υπάρχουν στην πραγµατικότητα καλά και κακά εικοσανοειδή. Γιατί και τα δύο είναι απαραίτητα για την καλή λειτουργία του οργανισµού.
Έχουν απλώς αντίθετες δράσεις. Π.χ.τα κακά εικοσανοειδή συµβάλλουν στην σύσπαση των αγγείων, αυξάνουν την πηκτικότητα του αίµατος
και ευθύνονται για τη δηµιουργία του θρόµβου.
Αυτό είναι εντελώς απαραίτητο για να σταµατήσει µια αιµορραγία
µετά από κάποιο τραυµατισµό, αλλά είναι πολύ επικίνδυνο,
όταν συµβάλλουν στη δηµιουργία θρόµβου µέσα στα αγγεία
και κατά συνέπεια συντελούν στη δηµιουργία εµφραγµάτων αν ο θρόµβος καταλήξει στην καρδιά ή εγκεφαλικού αν πάει στο κεφάλι.Αντίθετα τα καλά εικοσανοειδή ασκούν ακριβώς την αντίθετη δράση, δηλ. αυξάνουν την ρευστότητα του αίµατος, τη διαστολή των αγγείων κ.λ.π. που σηµαίνει βοηθούν στην πρόληψη των εµφραγµάτων, των καρδιαγγειακών επεισοδίων γενικότερα, αλλά η υπερβολική τιµή τους µπορεί να προκαλέσει αιµορραγίες.
Άρα δεν υπάρχουν καλά και κακά εικοσανοειδή. Και τα δύο είναι εντελώς απαραίτητα.Το σηµαντικό είναι να βρίσκονται στη σωστή αναλογία. ∆εν έχουν τόση σηµασία τα επίπεδα του αραχιδονικού και του ΕΠΑ,όσο ο λόγος ΑΑ/ΕΠΑ.
Γι αυτό ο λόγος αυτός αποτελεί διαγνωστικό δείκτη
για την καλή λειτουργία του κυττάρου. Έχει βρεθεί ότι όταν η τιµή του κυµαίνεται µεταξύ 1,5 και 3
ό οργανισµός βρίσκεται σε ευεξία ∆ηλ.

βιώνουµε τέλεια υγεία σωµατική και ψυχική.Κάθε ανισορροπία υπέρ του ενός η του άλλου,δηµιουργεί προβλήµατα και είναι δείκτης φλεγµονών, κινδύνου καρδιαγγειακών νοσηµάτων κ.λ.π.
Ο συνήθης τρόπος διατροφής µας, ευνοεί την αύξηση της ποσότητας του ΑΑ, πού κατ’ επέκταση οδηγεί στην αύξηση των κακών εικοσανοειδών που ευθύνονται για τις φλεγµονές, τα προβλήµατα του νευρικού συστήµατος, την αύξηση του κινδύνου καρδιαγγειακών επεισοδίων και άλλων προβληµάτων.
Γι αυτό και τα ονόµασαν κακά εικοσανοειδή.
και ποιός είναι ο κακος τρόπος διατροφής;
1) Η υπερβολική λήψη θερµίδων µε το φαγητό
2) η υπερβολική κατανάλωση υδατανθράκων,
όπως µακαρόνια, ψωµιά, γλυκά
3) η υπερβολική λήψη κεκορεσµένων λιπαρών οξέων,
όπως οι διάφορες µαργαρίνες ,και
4) η υπερβολική κατανάλωση κόκκινου κρέατος.
Ποιά διατροφή ευνοεί την παραγωγή καλών εικοσανοειδών και εποµένως τη µείωση των φλεγµονών, του κινδύνου καρδιαγγειακών επεισοδίων και άλλων προβληµάτων;
Τα άφθονα λαχανικά, το ψάρι, τα φρούτα, το ελαιόλαδο
και το σηµαντικότερο η σωστή αναλογία υδατανθράκων, πρωτεϊνών και λίπους
στα καθηµερινά µας γεύµατα.
Το ευτύχηµα από τη µελέτη των εικοσανοειδών είναι ότι µπορούµε να τα ρυθµίσουµε, σ’ ένα µεγάλο βαθµό, µε τη σωστή διατροφή.
Πολύ σοφά ο Ιπποκράτης είπε:
να είναι η τροφή σου το φάρµακο σου και φάρµακο σου η τροφή σου.
Ο άλλος τρόπος για να βοηθήσουµε τη σωστή αναλογία ΑΑ/ΕΠΑ είναι η λήψη ιχθυελαίου .

Τι είναι το DHA; Είναι ένα άλλο ω-3 λιπαρό οξύ και αποτελεί το βασικό συστατικό του λίπους του εγκεφάλου. Ολοι πλέον ξέρουμε ότι περισσότερο από το 60% του καθαρού βάρους του εγκεφάλου είναι λίπος.
Το DHA, είναι απαραίτητο για την κατασκευή του νευρικού ιστού και βοηθάει τις λειτουργίες του νευρικού µας συστήµατος.
Γι αυτό τα ιχθυέλαια βοηθούν την µνήµη, την κατάθλιψη, την ικανότητα συγκέντρωσης και πολλά άλλα.

Επομένως τί κάνουμε; :
• τρώμε µε µέτρο,
• τρώμε σωστά συνδιάζοντας πάντοτε
• πρωτεΐνες,
• υδατάνθρακες, κυρίως µε τη µορφή λαχανικών και φρούτων, και
• ελαιόλαδου,
• πίνουμε άφθονο νερό αποχλωριομένο,
• και παίρνουμε σαν συµπληρωµα ιχθυέλαιο.
Αυτή ήταν η βασική κουβέντα μας. Φάγαμε χορτα και καλαμάρι στο φουρνο πεντανόστιμο, συνοδεύοντάς το με μια ρακί ..

About kosmaser

Η ασθένεια είναι ο..κανόνας ! Η υγεία η εξαίρεση ! Η θεραπεία άθλος..και η ίαση ο τελικός μας σκοπός..

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: