RSS Feed

Ηρθε ο καιρός να..ασκηθούμε..

 



Ποιος τύπος άσκησης θεωρείται καλύτερος για την καρδιά;


Γενικά δεν υπάρχει κανόνας.

Στην καρδιά μας «αρέσει» ό,τι αρέσει και σε εμάς.

Δηλαδή, ανάλογα με το πού έχει κλίση ο καθένας μας είναι καλό να καλλιεργεί αυτό τον τύπο άσκησης διότι θα είναι πιο συνεπής να τον εκτελεί μακροχρόνια και έτσι να απολαμβάνει τα οφέλη που απορρέουν από τη χρόνια άσκηση.

Ωστόσο, γενικά το βάδισμα, επειδή είναι συνυφασμένο με την ανθρώπινη φύση ως πιο φυσική άσκηση, ταιριάζει σε όλους τους ανθρώπους και μπορεί να γίνεται καθημερινά χωρίς ιδιαίτερη προετοιμασία.

Επίσης, καλύτερες για το καρδιαγγειακό θεωρούνται

οι «αερόβιες» ασκήσεις, όπως βάδισμα, κολύμπι

(αποφυγή κακώσεων μυών και αρθρώσεων), τρέξιμο (jogging), ποδηλασία κ.λπ.


Πόσο συχνά να ασκούμαι και με πόση διάρκεια κάθε φορά;

Ιδανικά τουλάχιστον 3-4 φορές εβδομαδιαίως από 30 τουλάχιστον λεπτά.

Ο χρόνος αυτός είναι απαραίτητος ώστε κάποιος να αποκτήσει την απαραίτητη (και πολυπόθητη) φυσική κατάσταση αλλά και για να «κάψει» τα περιττά λίπη.


Πότε και πώς μπορώ να ξεκινήσω άσκηση ύστερα από ένα έμφραγμα

ή από το «μπαλονάκι» ;


Συνήθως η απάντηση δεν γίνεται να δοθεί μονολεκτικά. Ανάλογα με τον συγκεκριμένο ασθενή, ο θεράπων ιατρός θα κρίνει τον χρόνο και τον βαθμό κινητοποίησης.

Γενικά όμως το βάδισμα είναι η προτιμητέα άσκηση ύστερα από ένα οξύ στεφανιαίο επεισόδιο διότι δεν χρειάζεται κάποια εξάσκηση και μπορεί να γίνει οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας.

Ξεκινά αρχικά (την πρώτη εβδομάδα) εντός της οικίας του ασθενούς και ένα ή δύο τετράγωνα γύρω από αυτήν.

Γίνεται αρχικά σε 10λεπτα διαστήματα,

πρωί και απόγευμα, κατόπιν 15λεπτα

(αύξηση ανά εβδομάδα).

Μετά τον πρώτο μήνα από το έμφραγμα μπορεί να γίνεται 3-5 φορές εβδομαδιαίως με διάρκεια πάνω από 30 λεπτά.

Είναι αυτονόητο πως στο ανωτέρω διάστημα κάθε άσκηση διακόπτεται αμέσως επί εμφανίσεως θωρακικού άλγους, δυσφορίας κ.λπ. και ζητείται επειγόντως ιατρική συμβουλή.

Μετά τον 3ο μήνα, ο ασθενής προοδευτικά μπορεί να επανέλθει στην προηγούμενη «φυσιολογική ζωή» και στον τύπο άσκησης που έκανε και προ του εμφράγματος.


Ποια ώρα της ημέρας είναι κατάλληλη για άσκηση;


Αυτό καθορίζεται κυρίως από τις εποχές του έτους.

Ασκηση στις έξι η ώρα το πρωί τον χειμώνα μπορεί και να είναι επικίνδυνη λόγω ψύχους,

ενώ την ίδια ώρα το καλοκαίρι είναι μάλλον ευχάριστο λόγω συνθηκών – ζέστης ή ακόμη και καύσωνα τις υπόλοιπες ώρες.

Γενικά αποφεύγουμε την άσκηση σε ακραίες θερμοκρασίες, χρησιμοποιούμε κατάλληλα ρούχα ανάλογα με την εποχή και φροντίζουμε πάντα την ενυδάτωσή μας με νερό, ισοτονικά διαλύματα ηλεκτρολυτών, φρούτα μετά το πέρας της άσκησης ή και κατά τη διάρκεια αυτής εάν είναι πολύωρη.

Οπωσδήποτε, όμως, φροντίζουμε το κυριότερο: να ξεκινούμε προοδευτικά την άσκηση κάνοντας την περίφημη προθέρμανση και τις λεγόμενες διατάσεις μυών (πριν και μετά την άσκηση) προς αποφυγήν μυϊκών κακώσεων.


Είμαι 40 ετών, παχύσαρκος, καπνιστής και θέλω να ξεκινήσω πρόγραμμα συστηματικής άσκησης αλλά φοβάμαι. Τι πρέπει να κάνω;

Καταρχας πλήρη καρδιολογικό έλεγχο.

· Ηλεκτροκαρδιογράφημα,

· υπερηχογράφημα (triplex) καρδιάς,

Δεν είναι δυνατόν βέβαια να γυμνάζεσαι καπνίζοντας, τρώγοντας και πίνοντας οτιδήποτε.


Τελικά, γιατί να αθλούμαι; Τι θα κερδίσω;


Διότι έτσι ζεις
περισσότερα και καλύτερα χρόνια και δεν υποφέρεις από τις σύγχρονες εκφυλιστικές ασθένειες του πολιτισμένου-ανεπτυγμένου κόσμου, οπως τα καρδιαγγειακά ..που θερίζουν σε μέσης αλλά δυστυχώς και σε μικρής ηλικίας ανθρώπους.

Η άσκηση αυξάνει τη διάρκεια και την ποιότητα ζωής, μειώνοντας τη θνητότητα

(έως και 43%) και νοσηρότητα αυτών που ασκούνται συστηματικά και χρόνια

(έως και 31% μείωση εισαγωγών στο νοσοκομείο σε ηλικιωμένους που βάδιζαν 4 ώρες ή περισσότερο την εβδομάδα).

· Συντελεί στον έλεγχο του σωματικού βάρους,

· βελτιώνει τον μεταβολισμό των λιπών και των υδατανθράκων

(

· Βελτιώνει τη λειτουργία του ενδοθηλίου των αγγείων, δημιουργεί παράπλευρη κυκλοφορία,

· βοηθά στον έλεγχο της υπέρτασης,

· δημιουργεί ψυχική ευφορία μειώνοντας το στρες και την κατάθλιψη,

· βελτιώνει τη λειτουργία του αυτόνομου νευρικού συστήματος (αντιαρρυθμική δράση),

· μειώνει την πιθανότητα θρομβώσεων

(αρτηριακών και φλεβικών) και

· γενικά μειώνει τον κίνδυνο επαν-εμφράγματος έπειτα από έμφραγμα μυοκαρδίου, την ολική θνητότητα (20-43% ποσοστό μείωσης θνητότητας) καθώς και την καρδιαγγειακή.


Είναι ωφέλιμη η άσκηση σε ασθενείς με καρδιακή ανεπάρκεια;


Σαφώς, πέραν πάσης αμφιβολίας έχει καταδειχθεί πως η άσκηση (χαμηλής έντασης) είναι ωφέλιμη και σε αυτή την κατηγορία των ασθενών, κυρίως όμως όσον αφορά την ποιότητα ζωής και την ικανότητα άσκησης, όχι όμως όσον αφορά τη μείωση της θνητότητας.


Βοηθά η άσκηση στην απώλεια βάρους, την αλλαγή των διαιτητικών συνηθειών αλλά και στη διακοπή καπνίσματος;


Οπωσδήποτε υπάρχει μια αμφίδρομη σχέση μεταξύ των ανωτέρω συνηθειών.

Δηλαδή κάποιος που ασκείται συνήθως προσέχει τη διατροφή του και δεν καπνίζει.

Επίσης, είναι γνωστό πως οι περισσότερες δίαιτες αδυνατίσματος έχουν πρόσκαιρα αποτελέσματα όταν δεν συνδυάζονται με προγράμματα γυμναστικής.

Ακόμη η συστηματική άσκηση μειώνει την όρεξη και κυρίως τη «βουλιμία».

Ενας συστηματικά αθλούμενος αντιμετωπίζει το σώμα του σαν ένα καλό, καινούργιο αυτοκίνητο, πού όπως όλοι μας, το προσέχει και βάζει την καλύτερη βενζίνη και τα καλύτερα λάδια.



Είμαι διαβητικός, μπορώ να αθλούμαι;


Σαφέστατα ναι, υπό την προϋπόθεση των συστάσεων όσον αφορά τη φαρμακευτική αγωγή από τον θεράποντα ενδοκρινολόγο.

Μελέτες ετών έχουν δείξει 35-45% μείωση της καρδιαγγειακής νοσηρότητας και θνητότητας σε διαβητικούς που ασκούνται συστηματικά, καθώς και 60% μείωση των Μικροαγγειακών Επιπλοκών Του Διαβήτη, Όπως Νεφροπάθειας, Αμφιβληστροειδοπάθειας, Νευροπάθειας Του Αυτόνομου Νευρικού Συστήματος κλπ.

Επίσης, η συστηματική άσκηση προλαμβάνει και καθυστερεί την εμφάνιση διαβήτη σε άτομα με προδιάθεση στη νόσο, ενώ σαφώς βελτιώνει τον γλυκαιμικό έλεγχο των διαβητικών.


Ποιοι κίνδυνοι υπάρχουν κατά την άσκηση;


Ενώ η άσκηση μειώνει μακροχρόνια την καρδιαγγειακή θνητότητα, υπάρχει ένας μικρός κίνδυνος κατά την διάρκεια αυτής, όπως

οξέος εμφράγματος μυοκαρδίου

(3,4 περιστατικά ανά εκατομμύριο ασθενείς-ώρες σε προγράμματα αποκατάστασης καρδιοπαθών)

και σπανιότερα αιφνιδίου θανάτου

(1,4 περιστατικά ανά εκατομμύριο ασθενών/ώρες στα ίδια προγράμματα).

Ολοι μας έχουμε ακούσει ή διαβάσει για περιστατικά αιφνίδιων θανάτων ακόμη και εν ενεργεία αθλητών.

Τα περιστατικά αυτά είναι ιδιαίτερα σπάνια,

αλλά λόγω της βαρύτητας των οικογενειακών και κοινωνικών επιπτώσεών τους θορυβούν εύλογα το κοινωνικό σύνολο.

Τα πιο συχνά αίτια αιφνίδιου θανάτου στους νέους είναι οι μυοκαρδιοπάθειες, με κύριο εκπρόσωπο την υπερτροφική, καθώς και οι μυοκαρδίτιδες και άλλα σπανιότερα συγγενή σύνδρομα.

Στους μεγαλύτερους ανθρώπους η πιο συχνή αιτία είναι η στεφανιαία νόσος


Αποτελεί μεγάλο και παλαιό θέμα επιστημονικής συζήτησης μεταξύ των καρδιολόγων παγκοσμίως η αποτροπή και πρόληψη των περιστατικών αυτών. Εκείνο που πρέπει να τονίσουμε είναι πως

με πλήρη και τακτικό καρδιολογικό έλεγχο

(που περιλαμβάνει ηλεκτροκαρδιογράφημα, triplex καρδιάς και δοκιμασία κόπωσης σε μεγαλύτερους)

αλλά και σωστή αξιολόγηση τυχόν ιστορικού αιφνιδίων θανάτων στην οικογένεια

είναι δυνατόν να αποτραπεί η πλειονότητα αυτών των δυσμενών συμβάντων.
Επίσης είναι πολύ σημαντικό οι προσφάτου ενάρξεως ασκούμενοι για 3-6 μήνες να αθλούνται προοδευτικά και προσεκτικά και να μην υπερβάλλουν των δυνάμεών τους διότι η ακινησία – κακή φυσική κατάσταση ετών δεν είναι δυνατόν να ανατραπεί σε μικρότερο χρονικό διάστημα.


Συμπερασματικά,

η συστηματική άσκηση έχει δεκάδες ευεργετικές επιδράσεις στον ανθρώπινο οργανισμό.

Στις σημερινές σύγχρονες συνθήκες ζωής, όπως υπερχρησιμοποίηση του αυτοκινήτου ως μέσου μετακίνησης, καθιστική ζωή «του καναπέ μπροστά σε μια τηλεόραση», γρήγορο και πρόχειρο φαγητό από ταχυφαγεία (fast food), υπερκαταναλωτισμός, πρέπει όλοι να αφυπνισθούμε αλλάζοντας προσανατολισμό προς έναν πιο φυσιολογικό τρόπο ζωής, μέσα στον οποίο η συστηματική άσκηση κατέχει δεσπόζουσα θέση.
Εκτός όμως από όλα τα επιστημονικά επιχειρήματα υπέρ της άσκησης…

Η άθληση είναι ο πιο σύντομος δρόμος για επιστροφή στην παιδική ηλικία, σε σύντομες χρονικές περιόδους ανάπαυλας και ξενοιασιάς που όλοι μας έχουμε τόσο ανάγκη.Χαιρετε.

About kosmaser

Η ασθένεια είναι ο..κανόνας ! Η υγεία η εξαίρεση ! Η θεραπεία άθλος..και η ίαση ο τελικός μας σκοπός..

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: